[pp-org] Pytanie dot. wolnej edukacji

daniel.maksymow w tuta.io daniel.maksymow w tuta.io
Czw, 13 Gru 2018, 08:34:39 CET

Rozumiem ten problem. Jednak rozdzielilbym to na 2 kategorie, pierwsza sa to ksiazki nienaukowe ale na ktore ktos tez poswiecil wiele czasu hobbistycznie lub tez zarobkowo. I te ksiazki mozliwie lepiej moim zdaniem kupic przez platformy, gdzie jest okreslona kwota ile zarabia autor, a ile wydawnictwo. A druga sa to prace naukowe i tutaj jest bardziej skomplikowana sytuacja, bowiem sa one bardzo drogie przykladowo praca zbiorcza, gdzie moj daleki znajomy wzbogacal artykulem kosztuje 95 euro/400 stron. W tym nie wszystko, co sie znajduje w tym w zasadzie potrzebuje, czesto informacje czerpie sie z wielu zrodel. I tutaj rzeczywiscie jest to drogie, slyszalem ze nawet na polskich uczelniach sie korzysta z piractwa. Problem widze w tym, ze ludzie czesto pisza to by miec cos "na swoim koncie" i dodatkowo zarobic. Natomiast firmy, ktore to publikuja maja bezwzgledny monopol. Przy tym kapitalizm po czesci dazy do tego by osiagac swoje monopole, bo to przynosi najwiekszy zysk wlascicielowi. Z drugiej strony kwestia jest dosc szczegolna, poniewaz system ktory powinien przynosic postep sam go blokuje. Bez taniej i latwej do zdobycia wiedzy daleko nie zajdziemy. To co mnie irytuje to darmowosc materialow. Skad doktoranci i profesorowie maja czerpac zyski skoro wyplaty na uczelniach sa niskie, a ich publikacji beda darmowe (nie wiem od czego zalezy wysokosc grantu)? Podobnie sprawa dot. ksiazek, ostatnio sam kupilem swietna pozycje ale w dosc rozsadnej cenie. I sobie czytam. Mozliwe, ze za kilka lat bedzie juz w sieci dostepna za darmo. Jednak napisanie ksiazki nawet komus kto zajmuje sie tematem kosztuje czasu. A w sklepie nikt jedzenia za darmo nie da, kredyt sie sam nie splaci itd. Wiec oczywistym jest fakt, ze wynagrodzenie powinno pozostac.

--
It's the job that's never started as takes longest to finish.

Dec 12, 2018, 11:55 PM by bernard.pyszkiewicz w polskapartiapiratow.pl: