[pp-org] Pytanie dot. wolnej edukacji

Bernard Pyszkiewicz | Polska Partia Piratów bernard.pyszkiewicz w polskapartiapiratow.pl
Śro, 12 Gru 2018, 23:55:52 CET

To był oczywiście żart.

Ale żarty żartami, a problem jest poważny, piszesz:
"mam wachania, czy aby na pewno ludzie piszące książki dadzą rade
zarobić, jeśli łatwy będzie dostęp do darmowej wersji"

Wyobraź sobie ze żyjesz parę wieków temu w kraju zwanym Rzeczpospolitą
Obojga Narodów. Jesteś drobnym przedsiębiorcą (jak byśmy to dziś
nazwali) produkując zborze, prace fizyczną z tym związaną wykonują
niewolnicy "zwani chłopami pańszczyźnianymi" którzy w ramach
wynagrodzenia za prace dla ciebie mogą prowadzić własną działalność na
ziemi będącej twoją własnością.

Wyraź cobie ze naraz przychodzi jakiś pra-pirat i stwierdza ze
niewolnictwo jest nie do akceptowania, Masz prawo się wkurzyć, po
pierwsze nie robisz nic "złego" - to są tzw. zasady które obowiązują od
"zawsze" - a teraz ktoś chce je zmienić, stygmatyzuje cię i prosi tylko
o prawo wolności osobistej dla twoich niewolników - co jak rozumiemy
może się wiązać z tym ze stracisz pracowników i twoja działalność
gospodarcza upadnie.

Masz prawo mieć "mam wachania"

Oczywiście jak każdy mieszkaniec tego kraju wiesz jakie konsekwencje dla
naszego narodu miały decyzje jakie "nasi przodkowie" podjęli pod wpływem
swoich słusznych "wachań"

Cóż nie mogę ci zagwarantować ze "jeśli łatwy będzie dostęp do darmowej
wersji" ludzie jej nie wybiorą, tak ja nikt nie mógł zagwarantować
właścicielowi ex-niewolników ze ci nie wyemigrują do miast a on
zbankrutuje, czyli nie "dadzą rade zarobić"

Pozdrawiam i zachęcam do dyskusji. Temat (nowych kanałów dystrybucji
publikacji naukowych) ma wiele ciekawych zagadnień, w tym lobbing,
monopole, głupota-konserwatywnych-elit-politycznych, ale też kwestie czy
państwo może zapłacić za coś i potem wspaniałomyślnie ofiarować wynik
pracy naukowca - temuż naukowcowi by mógł to wyporządzać i mieć z tego
"dożywotnią rentę".
Swoją drogą czy wynająłeś kiedyś kogoś do zrobienia dla ciebie jakiegoś
"dobra" a potem mu je ofiarowałaś, bo i tak nie wiedziałeś co by z nim

Pozdrawiam benek