[pp-org] Odp.: taśmy

Tomasz Kisielewski tymorl w gmail.com
Czw, 19 Cze 2014, 14:48:05 CEST

Niewątpliwie powinniśmy popierać jawność działań bezpośrednio związanych z
rządzeniem państwem, ale dostanie się do rządu nie powinno całkiem odbierać
prawa do prywatności. W związku z tym moim zdaniem jeśli chcemy wydawać
jakieś oświadczenie, to powinno ono zawierać z jednej strony to o czym
piszą Tomasz i Kacper, czyli że nie popieramy ograniczania swobody mediów
gdy publikują informacje o znaczeniu publicznym, ale z drugiej również
sprzeciw wobec nagrywania kogokolwiek -- jeśli pozwolimy nagrywać prywatne
rozmowy polityków, to niejako sami stajemy się hipokrytami gdy próbujemy
walczyć z masowym zbieraniem informacji o wszystkich obywatelach, jak w
przypadku wspomnianego NSA. Pozorna sprzeczność w tych dwóch punktach chyba
bierze się z tego, że tak istotne dla państwa/gospodarki/polityki rozmowy
nie powinny być rozmowami prywatnymi, choć to może być postulat utopijny.

Co do mojej osobistej oceny nagrań i całej afery, to co najmniej ta
kilkuminutowa rozmowa Belki z Sienkiewiczem nie brzmi tak naprawdę źle --
jedyna rzecz co do której można mieć z moralnego punktu widzenia
zastrzeżenia to motywowanie istotnych decyzji politycznych chęcią wygrania
wyborów, ale w kontekście to brzmiało jakby tę chęć uzasadniali dobrem
kraju, co znowu brzmi nieźle. Pełne godzinne nagranie zawiera natomiast
bardzo dużą część wyraźnie prywatnych spraw, które nie powinny być
nagrywane/publikowane. Wejście ABW do redakcji Wprostu jest na odmianę
głównie dziwne -- być może faktycznie rząd się bał, że wśród tych taśm
będzie coś poważniejszego, być może ABW próbowało pokazać, że jednak coś w
tej sprawie robi (niedopuszczanie do podsłuchiwania rządzących jest afaik
jednym z ich obowiązków, więc teraz może im być głupio), a być może
naprawdę na tych taśmach mogą być jakieś istotne tajemnice (to wtedy jest
niewątpliwie porażka i rządzących i ABW) i próbowali to sprawdzić -- tak
czy inaczej działania były nieudolne, co póki co jest najbardziej
pogrążającym rząd efektem afery w moich oczach.

Pozdrawiam,
Tomek